Dieta dr Dąbrowskiej – co można jeść

Z pewnością i Ty natknęłaś się kiedyś na artykuły, filmy, vlogi czy książki zachęcające do zdrowego odżywiania. Wśród nich niewątpliwie znalazła się dieta dr Dąbrowskiej.  Dla kogo jest polecana i na jakie efekty można liczyć? Przeczytaj ten artykuł.

W tej serii artykułów dowiesz się wszystkiego na temat diety dr Dąbrowskiej. Przeczytaj całą serię 🙂

  1. Dieta dr Dąbrowskiej – założenia, co można jeść i pić (klik)
  2. Dieta dr Dąbrowskiej – przepisy
  3. Dieta dr Dąbrowskiej – efekty
  4. Dieta dr Dąbrowskiej – kryzysy ozdrowieńcze, wychodzenie z diety

Dieta czy post?

Ilekroć mówimy o diecie, mamy na myśli raczej konkretny sposób odżywiania. Natomiast 6 tygodniowy program autorstwa dr Ewy Dąbrowskiej jest właściwie leczniczym postem warzywno-owocowym (ETAP I), który stosujemy tylko przez ten czas. Dlaczego więc używamy sformułowania dieta? Ponieważ po radykalnym poście dr Dąbrowska zaleca trwałą zmianę sposobu odżywiania – czyli zmianę diety (ETAP II). Taki krótki wstęp 🙂

 

Dieta dr Dąbrowskiej – założenia

Założeniem diety, jest przede wszystkim oczyszczenie organizmu z toksyn, tak aby przywrócić mu równowagę wewnętrzną. Natomiast zrzucone kilogramy to tak naprawdę efekt uboczny tego oczyszczania.

Jak już wspomniałam post składa się z dwóch etapów. Pierwszym jest spożywanie tylko wybranych warzyw i owoców. Ten etap może trwać od kilku dni, do maksymalnie sześciu tygodni. Podczas trwania tej części postu, zakłada się przyjmowanie do 800 kcal. Wbrew pozorom ta sugerowana ilość kalorii jest nie do przejedzenia. Warzywa zawierają minimalne ilości kilokalorii, dlatego 800 kcal to baaaardzo, bardzo dużo 🙂

W drugim etapie powoli wracamy do tak zwanego „zdrowego odżywiania” poprzez stopniowe dodawanie określonych produktów. Ten etap nie zakłada konkretnych ram czasowych, ponieważ z założenia ma on pozostać nieodłącznym elementem dalszego życia.

 

Dieta dr Dąbrowskiej – co można jeść

Mimo, że dieta jest zwana warzywno-owocową to niestety nie można na niej spożywać wszystkich dostępnych warzyw jak i owoców. Należy wybrać takie, które mają jak najmniejszą ilość skrobi, białka i cukrów. Poniżej kompletna lista owoców i warzyw, które można jeść.

korzeniowe

  • marchew
  • pietruszka
  • burak
  • rzepa
  • chrzan
  • rzodkiew
  • seler

liściaste:

  • sałata
  • jarmuż
  • koper
  • seler naciowy
  • natka piertuszki
  • rzeżucha
  • zioła
  • szpinak

cebulowe

  • cebula
  • por
  • czosnek

kapustne

  • kapusta biała
  • kapusta czerwona
  • kapusta włoska
  • kapusta pekińska
  • brukselka
  • kalarepa
  • kalafior
  • brokuł

dyniowate

  • dynia
  • kabaczek
  • cukinia
  • ogórek

owoce

  • jabłko
  • cytryna
  • grapefruit
  • jagoda w śladowej ilości
  • truskawka w śladowej ilości
  • malina w śladowej ilości
  • borówka w śladowej ilości
  • jeżyna w śladowej ilości

kiszonki

  • kiszona kapusta
  • ogórki kiszone
  • kiszone buraki

 

Dieta dr Dąbrowskiej – co można pić

Podczas postu zakłada się, że oczyszczanie organizmu będzie przebiegało również przez picie bardzo dużej ilości płynów 2/3 litry. Pod żadnym pozorem nie należy pić kawy, czarnej i owocowej herbaty, mleka. W dowolnej ilości można sobie natomiast pozwolić na takie napoje:

  • woda
  • woda z octem jabłkowym 100 %
  • ziołowe herbaty takie jak: rumianek, pokrzywa, mięta
  • herbaty z zasuszonych owoców (bez innych dodatków)
  • hibiskus
  • kawa z cykorii 100% (zobacz jaka)
  • domowe wyciskane soki
  • jednodniowy sok w butelce (marchewkowy lub jabłkowy) 100 % soku
  • kompoty bez cukru
  • soki z kiszonek (sok z kiszonej kapusty, zakwas z buraków, sok z ogórków)

 

W następnym artykule znajdziesz sporo przepisów na smaczne jedzenie 😉 Zostań ze mną 😉

1 thought on “Dieta dr Dąbrowskiej – co można jeść

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *